6 Mitos tentang seorang 'Introvert'


Korang pernah tak dengar perkataan introvert ni? bagaimanakah personaliti seorang introvert ni? Introvert ini ialah seseorang yang lebih suka bersendirian dan lebih bertenaga dengan bersendirian. Diorang cepat kelihatan tidak bertenaga jika berada di sekitar orang ramai dan perlukan masa bersendirian unutk mengembalikan tenaga mereka. Seorang introvert juga lebih kisahkan dunia dia sendiri dan lebih seronok berfikir dan meneroka sesuatu secara bersendirian. Adakah korang seorang introvert?


Nak tahu kenapa aku tulis pasal ni? Sebab aku rasa aku seorang introvert. Aku tak pasti adakah aku memang seorang introvert, tetapi berdasarkan bahan2 yang aku baca mungkin aku seorang introvert la... Kat bawah ni pula adalah mitos tentang seorang introvert yang aku dapat dari artikel Carl Kingdom.

Mitos #1- Introvert tak suka bercakap
Ini tak betul. Seorang introvert tak akan bercakap melainkan dia ada sesuatu untuk diperkatakan. Diorang tak suka berbual kosong. Cuba tarik seorang introvert untuk bercakap mengenai sesuatu yang dia minat, dia boleh sembang seharian.

Ya.. aku selalu susah nak dapat idea bercakap dengan orang yang aku tak kenal, tetapi kalau orang tu bercerita pasal sesuatu yang aku suka, aku boleh sembang lama pasal benda tu je.



Mitos #2- Introvert seorang yang pemalu
Malu tidak ada kene-mengena untuk seseorang tu dilabel sebagai seorang introvert. Introvert bukan seorang yang takut untuk berhadapan dengan orang. Apa yang diorang perlukan ialah sebab untuk berinteraksi atau mulakan perbualan. Seorang introvert tidak akan bercakap hanya semata-semata untuk berinteraksi.

Ini pun sama. Aku perlukan sebab untuk berinteraksi dengan orang lain baru la aku tahu apa yang aku nak sembangkan.



Mitos #3-Introvert tak suka berkawan.
Sebenarnya, seorang introvert begitu menghargai kawan diorang yang sedikit berbanding mempunyai ramai kawan tetapi tidak begitu rapat. Diorang lebih prefer untuk mempunyai sedikit kawan yang betul2 memahami diorang dan itu lebih bermakna buat diorang.

Ni pun lebih kurang macam perangai aku. Aku lagi suka ada sikit kawan tapi memahami aku daripada buat ramai kawan tapi hanya bersembang sekali dua je.



Mitos #4- Introvert tak suka berhadapan dengan orang ramai atau berada di khalayak awam.
Mengarut. Seorang introvert hanya tak suka keluar lama-lama. Diorang pantas dalam memproses data dan pengalaman menyebabkan diorang tak perlu berada lama-lama di khalayak awam untuk dapatkan apa yang diorang mahukan.

Aku memang jenis yang tak suka keluar lama2. Kalau aku ada benda nak buat atau ada sesuatu nak beli baru la aku keluar. Dan aku hanya akan buat apa yang aku dah set dalam minda aku nak buat sebelum keluar rumah. Kalau aku cuma nak beli kasut, aku akan beli kasut lepas tu balik.

Mitos#5- Introvert suka bersendirian
Seorang introvert selesa dengan cara pemikiran diorang. Mereka suka berfikir dan membayangkan sesuatu. Diorang suka untuk menyelesaikan masalah, atau puzzle untuk diselesaikan. Tapi diorang akan kesunyian kalau diorang tak mempunyai sesiapa untuk dikongsikan mengenai apa yang diorang dapat hasil daripada pemikiran diorang. 

Ini pun macam perangai aku sikit. Aku suka fikir dan buat sesuatu sorang2. Contohnya, aku suka untuk belajar coding sendiri. Aku pasti ramai tahu yang dengan menulis blog ni pun kita boleh belajar coding sikit2.



Mitos#6- Introvert tidak tahu relaks dan berseronok.
Seorang introvert biasanya akan relaks apabila dia berada di rumah atau secara semulajadi, bukannya di tempat awam. Introvert bukanlah seorang yang sukakan sesuatu yang adventure. Suasana yang bising akan menyebabkan mereka ‘lumpuh’. Ini bermaksud mereka tidak boleh berfikir atau berperangai seperti kebiasaannya jika suasana terlalu bising.

Ya.. aku lebih suka duduk rumah dan rasa lebih tenang bersendirian. Kalau dah ada sorang dua kat rumah tu pun dah cukup buat aku seronok. Oleh kerana aku baik dengan adik –beradik aku, kalau ada salah sorang kat rumah pun dah cukup dah untuk aku ‘have fun’. Sebab diorang memang dah tahu perangai aku macam mana.



Jadi,adakah aku seorang introvert? Mungkin. Korang pulak macam mana?


17 ulasan:

  1. sy tertarik dengan entry ni.. nak share boleh..? Boleh katakan sifat introvert ni ada dlm diri saya... Hidup dalam dunia sendiri... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih sebab singgah di blog ini. Silakan la share...amat dialu-alukan. Tak sangka ada blogger lain berperangai macam ni jugak. :)

      Padam
  2. Im extrovert very opposite to this

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya..tak semua orang berperangai macam ni. Hanya sebahagian sahaja. Tetapi artikel ni boleh dibuat rujukan kalau jumpa dengan orang yang berperangai sebegini.

      Padam
  3. Hai... info yang sangat berguna, mungkin i boleh kaji orang sekeliling i punya perangai lepas ni. hikhik.

    btw nice writing, selamat berkenalan. Jemput follow :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih datang melawat dan membaca entri di blog ini. Already follow you :)

      Padam
  4. Balasan
    1. Betu ke awak introvert? Saya pun ingat saya intrrovert tp rupanya saya Ambivert

      Padam
  5. betul. introvert bukan pendiam. cuba dia tak minat nak sembang benda yang dia tak minat. haha. datang follow broley #178

    BalasPadam
    Balasan
    1. Introvert malas campur org selalu sgt dan x suka crowd. Tapi still boleh campur n boleh sembang dgn orang. Yup..tapi sembang tu kena benda yg dia minat la...kalau benda tu introvert x minat, dia akan rasa no point bersembang. Baik buat hal sendiri.

      Padam
  6. nah...i'm ambivert! kadang ada gak mood intro tapi dalam masa yg sama, aku perlukan xtvt extro....tapi xley hidup sgt dgn org..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alamak kau ada komen kat sini ke? Hahah.. sama la aku pun test ambivert. Tapi lebih kepada introvert kot. Lebih suka duduk sendiri. Kalau nak keluar2 ni aku suka keluar dgn org2 yg aku memang dah rapat mcm housemate ke... Tapi memang perlu la kan keluar bercuti gak. Sbb kalau tak otak tak berkembang tak keluar langsung nanti...

      Padam
  7. So you’re talking about me haha, nah it’s very interesting.salam mesra buat semua.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi panglima berahsia. Nama memang dah kena dah dgn perangai introvert tu. Haha.. Welcome to the club. Pasal introvert rasa ramai dah yg tahu. Tapi ada lagi yg lebih interesting pda aku pasal personaliti ni. Kalau kau pernah dgr pasal perfect melancholy atau peaceful phlegmatic.. benda ni lagi interesting..

      Padam
  8. Hai. Youre talking about me haha. Seronok tgk ada blog yg guna BM utk terangkan ttg personaliti. Sbb ramai antara kita kurang sedar ttg kepelbagaian personaliti, jadinya, kurang faham dan hormat personaliti org lain, cth mcm dlm artikel ni. Org selalu ingat introvert ni sukar didekati sbb dia ‘sombong’, xnak ckp dgn org. Tapi rupanya sbb ada cara lain nak dekati dia. U just got a new follower!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi ultraman dyna. Thank you sudi follow blog ni 😊

      Betul tu ramai lagi orang yg tak sedar ada macam2 jenis personaliti. Cara nak approch pun beza2 mcm awak ckp pasal introvert tu lah.. tak rugi pun amik tahu pasal personaliti ni. Lebih senang nk deal dgn siapa2 je lepas ni... hehe sy lebih selesa menulis dalam BM. Macam menulis dari hati..

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...