Betul ke makhluk halus ‘tindih’ kita semasa tidur?

Betul ke cerita pasal orang kena ‘tindih’ dengan makhlus halus malam2 ni? Atau itu cuma perasaan diorang je? Aku rasa korang pun pernah terdengar atau terbaca cerita2 seram pasal orang kena ‘tindih’ malam2 ni kan. Jadi, persoalannya kat sini betul ke ada makhluk halus yang ‘tindih’ kita semasa tidur? Atau ini cuma satu jenis simptom yang berlaku kat diorang sewaktu diorang tidur? Biasanya, apabila seseorang itu ‘ditindih’, dia akan rasa susah sangat nak gerakkan anggota badan walaupun dalam keadaan sedar. Betul ke macam tu?


Aku tak tahu sama ada orang2 yang pernah kena ‘tindih’ tu memang ‘ditindih’ oleh makhluk halus atau hanya sejenis simptom yang berlaku pada diorang, tetapi yang aku tahu aku pernah mengalami situasi di mana aku tak dapat nak gerakkan badan selepas bangun tidur. Aku mampu bukak mata dan berfikir seperti biasa tapi aku tak boleh nak bangun dari katil atau gerakkan anggota tubuh badan yang lain.Walaupun aku cuba sedaya upaya lawan keadaan tu, tetap aku tak boleh bergerak. Dalam keadaan macam tu aku hanya mampu berserah dan tunggu keadaan tu pulih sambil berdoa semoga tak terjadi apa2 pada aku.



Perasaan berada dalam keadaan lumpuh tu memang takut, tapi bukannya aku takut dengan makhluk halus ‘tindih’ aku. Tetapi aku takut aku akan terus lumpuh seumur hidup lepas ni dan aku takut2 itu la keadaannya semasa ditarik nyawa. Nak tahu kenapa aku tak terfikir pun yang aku ‘ditindih’ oleh makhluk halus? Sebabnya aku pernah mengalami situasi ni sebanyak 3-4 kali dan waktu terjadinya bukan la pada waktu malam, tetapi pada waktu petang selepas asar. Biasanya situasi ni berlaku bila aku terlalu penat dan tertidur dalam keadaan aku tak mahu tidur.

Oleh kerana aku nak tahu adakah benda ni normal, aku pun search la pasal keadaan lumpuh selepas tidur ni. Jadi, aku terjumpa la satu istilah dipanggil “sleep paralysis”. Setelah aku baca baru la aku tahu sleep paralysis tu apa.Korang tahu apa tu sleep paralysis?

Sleep paralysis merupakan satu keadaan di mana otot seseorang tidak lagi berfungsi dan ianya bersifat sementara. Biasanya situasi ni berlaku setelah kita baru2 tidur atau ketika bangun dari tidur. Disebabkan kelumpuhan otot tersebut, seseorang itu tidak dapat menggerakkan badannya, bercakap atau bertindak balas walaupun dia cuba melawan keadaan tersebut. Dianggarkan satu daripada tiga orang di dunia ini mengalami sleep paralysis -aboutHealth-.



Perkara2 yang menyebabkan sleep paralysis:

1. Jadual tidur yang tidak tetap.
Apabila korang mempunyai jadual tidur yang tidak tetap berkemungkinan korang akan mengalami situasi ni. Orang2 yang bekerja bertukar-tukar shift boleh dikatakan tidak mempunyai jadual tidur yang tetap.

2.Tidur yang tidak mencukupi
Apabila korang selalu tidur hanya 2-3 jam sehari berkemungkinan besar korang akan mengalami sleep paralysis kerana badan korang masih memerlukan tidur yang cukup tetapi  korang sendiri yang paksa diri untuk bangun.

3.Faktor umur
Biasanya sleep paralysis ni lebih kerap terjadi pada remaja berbanding orang dewasa.

4.Narcolepsy
Kalau korang mempunyai narcolepsy juga berkemungkinan besar korang akan mengalami sleep paralysis. Narcolepsy bermaksud seseorang itu sukar untuk berada dalam keadaan sedar pada jangka waktu yang lama dan senang untuk tertidur.  Contohnya, korang tengah berbual-bual dengan kawan2 sambil duduk kat sofa, tiba2 korang tertidur. Kalau korang jenis macam tu mungkin korang ada narcolepsy. 

5.Keturunan
Korang berkemungkinan akan mengalami sleep paralysis kalau ada di antara ahli keluarga korang pernah mengalaminya. Walaubagaimanapun, kajian terperinci masih diperlukan unutk mengesahkan faktor ini.



Setelah baca berkenaan sleep paralysis ni aku rasa agak lega kerana simptom ni juga berlaku pada orang lain walaupun tak ramai yang pernah mengalaminya. Tak ada la aku rasa aku sorang ada masalah ni dan ianya bukan la sesuatu perkara yang serius. Lagipun, aku hanya mengalami sleep paralysis ni bila aku terlalu penat dan tak cukup tidur je. Jadi, faktor2 di atas memang mempengaruhi seseorang tu untuk mengalami sleep paralysis.

Disebabkan tiada faktor kehadiran makhluk halus yang aku letakkan kat atas ni, maka aku beranggapan bahawa itu hanyalah perasaan korang je bila korang rasa ‘ditindih’ dan tak boleh nak bergerak. Jadi, korang setuju ke dengan penyataan aku ni? Ke korang ada pengalaman lebih kurang sama macam aku tapi korang yakin itu perbuatan makhluk halus? Kalau korang ada pengalaman sama macam aku ni, korang dialu-alukan berkongsi di ruangan komen.

Apa-apapun kalau korang pernah mengalami sleep paralysis ni kira beruntung la sebab hanya satu dari tiga orang sahaja yang mengalami simptom ni. Ini bermaksud korang adalah insan2 yang terpilih. Setakat ni sahaja perkongsian aku untuk hari ini. Aku harap2 korang semua beroleht manfaat daripada entri ini. Selamat berhujung minggu!


144 ulasan:

  1. hmmm logic jugak. sometimes rasa kena tindih.. but rasa macam more to paralysis ni agaknya :') sbb it always happen when I was too tired or tidur tak cukup

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin la tu...sebenarnya memang sleep paralysis yang kita alami, cuma sebab terpengaruh dengan cerita2 hantu kot orang2 yg kena 'tindih' ni dah set dalam otak dia yang tu perbuatan makhluk halus, padahal sleep paralysis.

      Padam
    2. Saya rasa ada sleep paralyse. Dlu bila kena bdan x leh gerak suara xleh dgr ole org len. Bru2 ni saya ada kena skali lgi bdan xleh gerak tpi suara mak saya dpt dengar. saya rasa sya sokong dgn kenyataan awak

      Padam
    3. @Unknown

      Suara tak boleh dengar?? Boleh bercakap ke masa kena? Kalau sy masa kena tu memang tak boleh nak cakap apa langsung dan tak boleh gerak badan. Paksa diri pun x berjaya.

      Rasanya yg baru2 ni awak kena tu memang sleep paralysis, tapi yg suara x boleh dengar oleh org lain tu lain macam pulak..hehe..

      Btw, terima kasih kerana sentiasa berada di belakang saya. haha...

      Padam
    4. assalam maaf menyampuk,saya nak minta pendapat sahaja, saya alami kejadian ni dah 3 tahun, saya ingat mmang sleep paralysis dan saya biarkan saja la sbab ingat boleh okey, tapi bila saya buat tak endah seakan2 badan saya lebih sesak dan sukar utk bangun.ini masuk kategori sleep paralysis juga ke? dan spanjang kena tindih ni saya selalu nampak 'benda' masa saya tak boleh nak bangun tu, baru2 ni saya dicekik ssuatu,ada ssuatu gerak dalam selimut, dan prnah juga ada 'tangan' ghaib mnjalar di pinggang smasa kena tindih.lepas je sedar satu badan sejuk macam dalam peti ais.pelik jugak ingatkan sleep paralysis, tapi tak tahu lah. kalau betul makhluk halus siapa pulak dengki dengan saya, saya rasa saya pendiam je spanjang hdup ni xD

      Padam
    5. Lps terjadi nye kejadian tu awk ad amek ape ape tindakan ke . Cnth cam pergi berjumpe ustaz ke?

      Padam
    6. Cerita Unknown 12. sama dengan aku apa yang aku alami

      Padam
    7. Hmm aku pun mcm ni.. dri aku form 4 dlm bulan 11 macm tu.. sekrg umur dh 21.. 4 tahun aku kena.. siang hari pun kena jugak.. ingtkan benda halus.. mlm pun kena.. mlm tu tau la kan kena gangguan .. kita baca surah dia boleh gelak🤤🤤 ..masa baca ayat kursi tu dia tekan tempat geli aku ..dekat pinggang la dia tekan.. asal aku baca surah benda tu tekan ..sakit dengn geli tu ada.. sampai 1 masa aku dh tak dpt tahan ..aku biar je sampai aku bangun sendiri..

      Padam
  2. maybe ini diterima logik akal.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang logik saya rasa. Bila waktu tidur pun x menentu, memang ada la tu corrupt sikit sistem kita masa tidur. :)

      Padam
  3. pernah alami gak.. mybe sleep paralysis

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maksudnya inna antara orang yg bertuah la dapat rasa pengalaman sleep paralysis ni. Bukan semua orang dapat rasa ni.... :)

      Padam
  4. Jemput join segmen ini ye . :) http://aztazhr.blogspot.com/2015/03/segmen-klik-iklan-nuffnang-by-aaizaatt.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih atas jemputan tapi blog ni tak mampu nak join sebab tak ada iklan nuffnang lagi. :)

      Padam
  5. baru tahu pasal sleep paralysis. thanks for sharing.

    BalasPadam
    Balasan
    1. You're welcome. Benda bermanfaat perlu la share dgn orag ramai

      Padam
  6. ooo.. sbb tu ke?? ingatkn sbb ada bnda tindih... haha... tq info...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ha'ah. Sebab sleep paralysis la... lepas ni tak payah takut sangat kalau rasa macam ada benda tindih malam2. Layankan je keadaan tu.. :)

      Padam
  7. assalammualaikum. kami merupakan online shop malaysia.yang menjual pants.top.skirt.dress.jubah.shawls.shoe.hdbag.inner. please viisit my insta shop @padiekaraccolta or fb/padieka raccolta.

    BalasPadam
  8. hehe. sy tahu info ni dari channel singapore. xpernah tahu pn ada org boleh kena macam tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bestnya boleh tgk channel Singapore. Ramai je yg pernah kena sleep paralysis ni. Mesti jarang dengar/baca/tgk cite hantu ni. :)

      Padam
    2. Saya hampir setiap hari kene camni..kadang terlalu lama nk lepaskan diri.sampai temengah-mengah cm nk mati di buatnya.. tapi yg bro share kn tu ada lain sikit dekat saya.kalau macam tu berlaku saya lebih rela biar je sampai sedar..tapi saya tak boleh. Kalau benda tu jadi nt salah satu part badan saya akan di tekan habis2 sakit nye mcm kne cucuk dgn pisau dah. Kt situ saya kne kuat n xkuat je..dan saya pernah rase untuk lpskan diri saya cuba pegang tgn adik saya.saya dapt rase.tak lama saya sedar..tau2 adik saya xd pon.
      da lama keluar..saya pon penin mcm mana nk buat..pliss sapa2 pernah rasa cam saya.bgtau pliss

      Padam
    3. Saya hampir setiap hari kene camni..kadang terlalu lama nk lepaskan diri.sampai temengah-mengah cm nk mati di buatnya.. tapi yg bro share kn tu ada lain sikit dekat saya.kalau macam tu berlaku saya lebih rela biar je sampai sedar..tapi saya tak boleh. Kalau benda tu jadi nt salah satu part badan saya akan di tekan habis2 sakit nye mcm kne cucuk dgn pisau dah. Kt situ saya kne kuat n xkuat je..dan saya pernah rase untuk lpskan diri saya cuba pegang tgn adik saya.saya dapt rase.tak lama saya sedar..tau2 adik saya xd pon.
      da lama keluar..saya pon penin mcm mana nk buat..pliss sapa2 pernah rasa cam saya.bgtau pliss

      Padam
    4. Jap saya pun selalu jugak mcmni. Setiap kali jadi benda ni msti benda yg scary lah. Mcm yg kena cucuk dgn pisau tu pun saya penah rasa jugak. Setiap kali jd sleep paralysis ni saya try lah nak selawat dalam hati mengucap ka pa kan wpun saya tau benda ni takdak kena mengena dgn benda halus, tp dia jadi makin susah nak nafas bila buat camtu.

      Padam
    5. Sama ngan aku weh izat,
      Hampir setiap kali nak tidur.
      .
      Kena tindih,antara yang aku paling benci rasa masa kena tindih:

      Sebelum betul2 kena tindih tu,kita dh tau dh kena tindih

      Pastu time kena tuh berdebar sbb terfikir nyawa aku kena tarik ke ni ?walaupun tau kita tgh kena tindih
      .
      Pastu time kena tindih rasa kebas2 kat telinga oastu rasa mcm ada menda merayap
      .
      Time tu rasa nak lawan,rasa nak bangun.Rasa dh dpt bangun,dh rase berjalan pegi bukak lampu,dh rasa dpt keluar bilik,sampai satu time tersedar kena tindih lagi,yg lain tu rasa cam mimpi hahah Jilake jer.
      .
      Last skali givap,redho je sampai tersedar

      Padam
    6. Sama ngan aku weh izat,
      Hampir setiap kali nak tidur.
      .
      Kena tindih,antara yang aku paling benci rasa masa kena tindih:

      Sebelum betul2 kena tindih tu,kita dh tau dh kena tindih

      Pastu time kena tuh berdebar sbb terfikir nyawa aku kena tarik ke ni ?walaupun tau kita tgh kena tindih
      .
      Pastu time kena tindih rasa kebas2 kat telinga oastu rasa mcm ada menda merayap
      .
      Time tu rasa nak lawan,rasa nak bangun.Rasa dh dpt bangun,dh rase berjalan pegi bukak lampu,dh rasa dpt keluar bilik,sampai satu time tersedar kena tindih lagi,yg lain tu rasa cam mimpi hahah Jilake jer.
      .
      Last skali givap,redho je sampai tersedar

      Padam
    7. @izat, @rhythm & @faiz

      Maybe korang punya ada kena mengena dgn makhluk halus kot sebab dia punya cara kena tu lain macam je... Amalkanlah surah 3 qul tu...

      Entri kat atas yg aku share ni memang betul2 sleep paralysis. Sebab aku oun pernah kena. Lebih kurg la tapi takde la rasa macam kena cucuk pisau tu. Just rasa nak bangun tapi tak boleh. Kadang dah buka mata, tapi badan memang tak boleh nak gerakkan.

      Padam
    8. baru baca psl posting ni.btw,sy pon sama kes dgn faiz hafizi tu.mmg bbtol scary ttiap mlm mmg xboleh ttp lmpu,klau ttp lmpu,tdo ssorg knfm kena.dan sama jugak,sblm kne tindih mmg dpt rasa akn kne tindih dan bila kne tindih tu mmpi dia ngeri gila..mls nk cerita sbb org yg xpernah alami xkn percaya..huhu

      Padam
    9. salam .. sy baru lepas kene mcm faiz dlm pkul 1.30am tdi..tapi sy tade rasa kene cucuk tu ..cuma rasa mcam ade org naik berdiri atas tilam buatkan sy tersedar ,dan bila sedar terus jammed satu badan tk boleh gerak rasa sejuk dan telinga rasa berdengung mcm ade angin ,nak bernafas pun susah ..sy terus azan n selawat baru rasa lega sikit .terus tak boleh tidoo sbb takutt.. hehe ..tu yg searh pasal kene tindih pstu jumpa posting nii ..hmm harap betulah sleep paralysis

      Padam
  9. hehe. sy tahu info ni dari channel singapore. xpernah tahu pn ada org boleh kena macam tu

    BalasPadam
  10. Oh! okay... pernah alami situasi cenggitu.
    Tapi tak amik port sangat.
    Bila baca ni baru tau itu dinamakan sleep paralysis.
    Tapi ada kemungkinan jugak ditindih makhluk halus.
    Allah knows best.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye, setuju. Allah knows best. Tapi lebih baik anggap je sleep paralysis bila jadi. Takde la risau sgt nanti.

      Padam
  11. biasanya bila kita bru bgn dri tidur , kita pnya otot ni xfull function ,senang cite half function that why jd mcm ni rsnya .. pernah kena dulu , nak gerak kepala n nak jerit pun takboleh ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mesti seram kan time kena tu? Tp kalau dah tahu pasal sleep paralysis ni maybe dah x seram kot... :)

      Padam
  12. Alahai tengok gambar yg first2 tue mcm seram giler. Hehee
    Apapun harap kita semua dilindungiNya dan dijauhkan dari perkara2 yang tak diingini, Aamin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terlepas nak balas komen ni pulak...tu la kalau tgk gambar mmg seram, tp dah tahu pasal sleep paralysis ni dah x seram dah.. :)

      Padam
  13. memang pernah beberapa kali kena macam ni...rasa macam dalam mimpi pun ya juga. dengar suara orang keliling tapi tak boleh gerak..klu saya dah sedar, sy terus bangun dan hilangkan rasa nak tidur tu dulu. tunggu beberapa minit baru sambung tidur semula. sy anggap tu syaitan kacau. tp sy prnh baca juga, ni ada kaitan dengan gangguan sistem dalam tubuh...klu rasa kena tindih tu, klu dah sedar ubah posisi tidur tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh..ye ke. Saya kalau mengalami sleep paralysis ni memang tengah sedar dan confirm bukan tengah mimpi, cuma x bole nak bergerak je. Thanks for sharing your experience. :)

      Padam
  14. Interesting.. Takde hantu Ju On lah yang main2 ngan selimut aku rupanya... >_<

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha....depends la. Kalau sleep paralysis bukan hantu la tp kalau memang hantu.....memang ju on la tu yg bergurau dgn kau.

      Padam
  15. pernah rasa paralyse ni waktu siang. rasa gerammm je tak dpt bangun hahaha.
    maybe ada org cakap kena tindih atau nampak makhluk duk kat atas badan dia sebab org tu tgh panik. bila panik, otak dh mula fkir atau imagine benda yg pelik2 utk selarikan dgn prasaan panik tu. takkan time tak dpt gerak, dia nak pikir pasal dia tgh baring2 kat padang dgn bunga2 bagai kaaaaan? so tu lah timbulnya imagine makhluk seram tu. kotlah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kann? Rasa x puas hati je kan x bole grakkan badan. Tapi awak punya hipotesis ni menarik. Macam logik jugak la kan tengah pani fikir benda2 yg menyeramkan. :)

      Padam
  16. Saya selalu alami benda ney..skang dar kurang sikit..start jadi masa belajar..dulu then dia jadi teruk bile satu hari saya balik rumah saya alami satu tekann saya tak dpt nk ceritakan mcm otak saya terima atau diinputkan banyak hal..rasa seakan mentransfer file yg bnyk dr usb ke komputer...x dpt nk jelaskan adakh saya saje yg alami atau org len..sejak dr itu kena tindih tu agak kerap...skang da jarang..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mak aihh...lagi serius apa yg awak alami. Siap stress, tertekan semua....maybe terlalu byk pikir n terlalu penat kot...tu yg jadi sleep paralysis. Bagus la skrg dah jarang kena. :)

      Padam
  17. Mungkin juga sy mengalami Sleep Paralysis ni. Tapi ada sometimes bila jadi macam tu, dlm keadaan tidur mengiring sy rasa ada something peluk dan pegang sy dari belakang and dengar bunyi suara mendengus rapat kat telinga sy, mcm berbisik.. Start kena mcm ni dr skolah rendah, 8 or 9 tahun sampai la skrg...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oohhh...lama jugak la sampai skrg masih kena lagi. Saya skrg jarang2 je kena. Mungkin sbb badan cukup rehat kot. Mungkin awak pun kena byk berehat kot. Tapi kalau ikut cerita awak ni, saya sarankan baca doa byk2. :)

      Padam
  18. nt bro ley boleh google plak astral projection. :) happy googling

    BalasPadam
    Balasan
    1. ohh...tak pernah dengar lagi. Nanti aku search. thanks share bro

      Padam
  19. Hmmm tak pernah pulak jadi kat diri sendiri.
    Tapi pernah mimpi, pastu bila nak bukak mata tak boleh bukak mata.
    Acane nak cite ek? Kita nak keluar dari mimpi tapi tak leh keluar dari mimpi tu.

    Pernah dengar jugak pasal lumpuh waktu tidur ni , tapi orang Melayu lagi prefer cakap dan percaya dia kena tindih berbanding probability kena sleep paralysis.
    Hmm entahlah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takpe kalau tak pernah jadi. Kalau jadi pun bukan best sgt benda ni. Rasa risau semacam je sebab x boleh nak buat apa. Kalau tengah mimpi tapi nak bukak mata tak boleh tu maybe ada kena mengena sikit kot dgn zsleep paralysis ni. Maybe sebab waktu tidur yg berterabur. Aku pun pernah gak jadi camtu.

      Tu la..org melayu suka ikut perasaan sgt tu yg diorang ingat kena tindih. Tapi maybe ada sesetengah tu yg memang betul2 kena tindih kot. Entahlah...



      Padam
  20. Yang buat seram bila wktu tu mcm mimpi ngeri je. .first time kene mmg tkut gilerr. .tp skrang dh biasa.. dh dpt kwl dh. hahah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ha'ah..first time kena memang takut la. Kenapa tiba2 xleh nak gerak badan kan..tapi skrg kalau kena dah tahu la sbb apa, tp still risau jugak kalau kena. Nasib baik dh jarang kena skrg..

      Padam
  21. sy pun slalu kena juga sleep paralysis ni ,bese kena time baring pastu KOnon2 tutup mata, tk ngntuk pun tpi saja2 tutup mata.tk smpi 2 minit je bila nk buka mata tk bole buka mata mcm normal ,bole buka sikit je , pastu tk bole bergerak , bernafas dlm kdaan yg kurang selesa .penah beberapa kali tu time tk boleh bgerak tu .bulu roma meremang secara automatik .penah tu mcm dlm dua kdaan , time cuba gerak kan bdn tu mmg nmpk keliling kita tpi ad bunyi2 lain yg kita dgr dan bunyi tu teramat bising ,pastu bangun g toilet amek wudhuk .bulu meremang lg .erkkk , pasai la nk meremang2 .tpi utk sedap kan hati .just ckp dlm hati td tkleh gerak sbb sleep paraylsis .hehe .amek wudhuk , baca 3 qul , ayat kursi .okay smbung tito balik .heheh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haa... kalau baru2 tidur then paksa nak bangun memang boleh jadi sleep paralysis ni. Yg lain2, meremang dan bunyi2 tu maybe sebab terlalu fikirkan makhluk halus, tu yg imagination pun seakan2 ada makhluk halus time tu... Yg awak kena ni rasanya memang sleep paralysis...

      Padam
  22. sy pun slalu kena juga sleep paralysis ni ,bese kena time baring pastu KOnon2 tutup mata, tk ngntuk pun tpi saja2 tutup mata.tk smpi 2 minit je bila nk buka mata tk bole buka mata mcm normal ,bole buka sikit je , pastu tk bole bergerak , bernafas dlm kdaan yg kurang selesa .penah beberapa kali tu time tk boleh bgerak tu .bulu roma meremang secara automatik .penah tu mcm dlm dua kdaan , time cuba gerak kan bdn tu mmg nmpk keliling kita tpi ad bunyi2 lain yg kita dgr dan bunyi tu teramat bising ,pastu bangun g toilet amek wudhuk .bulu meremang lg .erkkk , pasai la nk meremang2 .tpi utk sedap kan hati .just ckp dlm hati td tkleh gerak sbb sleep paraylsis .hehe .amek wudhuk , baca 3 qul , ayat kursi .okay smbung tito balik .heheh

    BalasPadam
  23. Sy sering ditindih.. apabila sy azan di dlm hati, ada benda yg mengajuk sy dan sy trdengar suara org mengilai jauh dari telinga.. ia brlaku pada waktu malam, apabila sy membaca ayt kursi ada bunyian sprti guruh ia membuat sy trfikir benda itu sdg marah.. adakah itu makhluk halus ataupun sprti di ats?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haaa.. mungkin la makhluk halus kalau mcm tu keadaannya. Tak pun awak memang kena sleep paralysis then selalu sgt imagine bnda2 camtu adalah makhluk halus yg buat... Tu yg nmpak n dengar benda2 mcam tu kot....

      Padam
    2. Betul itu jin...nk tepis senang sangat..kena study apa kelemahan jin.. Jin pasti xbrani try kaco korang lg.. Buktinya.. Jin tak brani kaco saye lg sejak dah hafal 11 ayat ruqyah dan belajar ilmu kelemahan jin.

      Padam
  24. Sy sering ditindih.. apabila sy azan di dlm hati, ada benda yg mengajuk sy dan sy trdengar suara org mengilai jauh dari telinga.. ia brlaku pada waktu malam, apabila sy membaca ayt kursi ada bunyian sprti guruh ia membuat sy trfikir benda itu sdg marah.. adakah itu makhluk halus ataupun sprti di ats?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rasanya yg tu macam bukan sleep paralysis. Boleh jadi gangguan. Tapi, cuba elakkan fikir yg tu makhluk halus dan anggap sahaja sleep paralysis. Mungkin lama2 nanti hilanglah bunyi2 tu semua dan anda dpt tidur dgn tenang.

      Padam
  25. Sleep paralise lr ikut lr pemahaman mat saleh tu... Bende kalu admin kena mcm sy smlm bru tahu bnyak kali kene tindih semalam bayangkan mulut ditutup apa yg sy buat cumalah baca ayat kursiy kuat2 sy sedar bace punya bace last2 ayat "wala ya uduhu" baru lah mulut boleh bersuara tu pun gagap2 shingga pengabisan ayat org xthu kita yg kena mcm mana

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya sokong kenyataan ini sleep paralyze dgn kena tindih is biggest defferent.. jika kita baca satu ayat benda tu akan berlawan dgn kita.. so logic akal sebenarnya xleh dipakai sgt la kiranya

      Padam
    2. Saya tak nafikan pun memang ada segelintir yg alami gangguan makhluk halus. Cuma saya tak nyatakan di entri tapi di ruangan komen.

      Macam mana pun saya mang pernah kena sleep paralysis ni waktu petang. So, memang logik pada saya. Kalau waktu malam tu mungkin sebahagian kecil tu terkena gangguan makhluk halus dan sebahgaian lagi memang sleep paralysis.

      Kalau terkena gangguan makhluk halus, di sini saya cadangkan bila terkena tu niat la nak bangun tahajud. Doa pada Allah dipermudahkan urusan nak solat tahajud. Moga2 dgn niat macam tu, Allah tolong hilangkan segala gangguan dan awak boleh beribadah dgn tenang.

      Sleep paralysis dan gangguan makhluk halus memang dua perkara berbeza.

      Namun logik akal masih boleh diterima saat berlakunya sleep paralysis.

      Padam
    3. Hm baru baru ni pon bangun tidur rasa mcm kene tindih. Pstu satu badan sakit. Sbelom ni saya pernah je alami sleep paralysis tp tak sakit sampai 1 badan.

      Padam
  26. memang byk persamaan ,so lega sikit bila pikir sleep paralyze. sy klo tido lewat after 3 pg ke, selalu juga kena d awl tidur even dlm 3 x tindih buka mata terpejam balik, tp x smpai 5 min pom selalu even dah baca doa sebelum tidur... tapi beberapa tahun lepas,sometimes dalam kena tindih sy nampak kekadang bayang2 tangan,budak kecil berjalan keluar,something pegang leher/kepala, tindih drp belakang even tidur mengiring dan mcm2...pasal yg nampak tu maybe just imiginasi sebab takot.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin betul la tu sleep paralysis sebab tidur x cukup then terbangun. Yg nampak benda2 tu maybe imaginasi je.. Kalau tidur cukup dan teratur tapi still kena tindih dan nampak benda2 aneh, then yg tu mungkin makhluk halus..

      Padam
  27. Sy kebelakangan ini akan jadi... Ia sy sudah lama mengetahui mengenai saintifik sleep paralysis. Namun baru2 ini 28 Jun tindihan lain macam lebih ngeri sehingga terasa kesan. Sewaktu kena boleh rasa gerakkan rambut pendek pada kepala ditekan seperti dibelai tp dengan kasar.. Pinggah ditekan.. Lepas berjaya lawan terus saya bangun dan buka lampu. Sebagai pencegahan selalu tido dalam keadaan mengiring kekanan lebih mudah lawan tindihan berbanding baring melentang. Btw nice artikel.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya x pernah rasa macam tu pulak. Mungkin boleh jadi jugak makhluk halus yg tindih. Tapi utk lebih selesa sy lebih gemar anggap ni adalah sleep paralysis.

      Btw, thanks for sharing tips utk pencegahan..

      Padam
    2. Aku lawan kena tindih ni x pernah menang..haha jilake slalu aku givap

      Padam
    3. Aku lawan kena tindih ni x pernah menang..haha jilake slalu aku givap

      Padam
    4. kan aku pun mcmtu jugak. kadang dah terbangun aku try tukar posisi dia sambung balik pulak. tiga kali aku tukar posisi lepas terjaga dia still duk besambung. aku pun giveup terus

      Padam
    5. @faiz

      Memang tak boleh lawan kena tindih ni. Kena redha je la. Haha...

      Padam
  28. saya penah kena baru2 je smlm ke lusa..insan2 terpilih tu maksudny mcm mne.?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Insan2 trpilih tu maksudnya awak special la. Bukan senang nak dpt rasa kena tindih ni. Huhu

      Padam
  29. Sya nk skadar kongsi kalo ada korang rsa cm sya. .sya pna n slalu alami bnda ni sya pna histeria n tdo mlm jak kena tindih bkn stkat tu jew sya tngok atas mmg ada bnda tu. .tp smnjak sya brubat sya kdang sda alami cm ni tp yg jarang tu buat sya tkt da. .dlu da biasa mngkin. .n smlm sya tdo ssh sngt sbp sya tdo ptg jm4 tu. .akhir nya lelap sya x pnt. .n skali lelap rasa ada pgang kdua2 tngan sya. .lma sya dpt gerak. .n than sya mngiring dlm kdaan sdar rasa ada cekik lher blakang sya. .dlm sya tekan fon bp nk search surah yassin. .sya dgr2 surah yassin akhir nya sya tdur lena. .
    Ok prsoalannya ada ka ni d pngil sleep paralysis????

    BalasPadam
  30. Sya nk skadar kongsi kalo ada korang rsa cm sya. .sya pna n slalu alami bnda ni sya pna histeria n tdo mlm jak kena tindih bkn stkat tu jew sya tngok atas mmg ada bnda tu. .tp smnjak sya brubat sya kdang sda alami cm ni tp yg jarang tu buat sya tkt da. .dlu da biasa mngkin. .n smlm sya tdo ssh sngt sbp sya tdo ptg jm4 tu. .akhir nya lelap sya x pnt. .n skali lelap rasa ada pgang kdua2 tngan sya. .lma sya dpt gerak. .n than sya mngiring dlm kdaan sdar rasa ada cekik lher blakang sya. .dlm sya tekan fon bp nk search surah yassin. .sya dgr2 surah yassin akhir nya sya tdur lena. .
    Ok prsoalannya ada ka ni d pngil sleep paralysis????

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau sampai pernah histeria tu mungkin gangguan makhluk halus. Tapi yang baru2 ni kena tu boleh jadi gangguan makhluk halus tu dtg balik dan mungkin jugak sleep paralysis sbb waktu tidur yg x menentu kan?? Wallahualam..

      Padam
  31. sy pun sllu kenala mcm ni.tp x pasti sngtla apa ni..xsmpy 5minit tdr trus kena suda..
    kena himpitla.semua bdan x boleh gerak.teriak dlm tdr pn berhabis suda tp x da yg dngr.so makin maw gerak n teriak makin rasa paya n susa suda maw nafas..lemas suda 1 badan.smpai trfikir x kn aq pergi suda ni..cuma mmpu mengucap bnyk kali sak n redha.n baca ayat kursi al fatiha la ilahailaullah.baca sebanyak mungkin.insah allah klu mmng blm ajal n kly mmng mkluk halu.sy fikir dlm tdr sy hanya allah yg lebi kuasa n serakan semuanya pada dia..alhamdulilla sedar jua..
    n sy pun tak taula apa ni..sbap selalu saya kena mcm ni..bkn mlm sak.kdng waktu siang mcm tga ari mcm tu lps mkn mndi tdr la kn.kena himpit suda.n yg pelik nya kan..lpas kena himpit tu..x kira siang or mlm.kasi lipasla kan dlm 15minim mcm tu baru tdr balik.kena jua lg balik.bkn 2 kali sak sy perna kena sampai tiga kali.mmng seramla.last2 xblh tdr suda sampai siang.pna rasa kena cekit dlm tdr.kena bujak kena n kena karan.n nmpak sesuata tp tu la x blh gerak bdn n teriak mcm mana pun xda yg dngr.b bila bangun dr tdr tu bdn kdn panas berpelu bp terlmpau pnat kn teriak berhabis. n maw gerak kn bdn tp x dpt.so rasa mcm real semua nya sdngkn mmpi.mmng bnyk kali suda kena mcm2 la.
    hanya mmpu bersera pada allah aq pn xtaw apa ni..bila kita xckp mcm x logik kn tp itu la reality nya yg sy rasa.bkn jrng taw tp sllu sy kena mcm ni..asal kena apa sy buat baca ayat suci al quran dlm tdr tu.alham dulillah sedar balik.tp mcm ni sy x pasti o apa ni..mmng sngt takut n risaula.sy kena ni lma suda dr kecil lg.dlu kurang la n sllu pun 1 kali sak satu mlm tu.tp skrng ni sllu kdng 1mlm tu smpy 2 3 kali kena..xpastila apa ni..tp klu ada masa mau tanta yg lg pakarla kn.sbp mcm ni trus risau jua.kdng xblh tdr pay siang sbp takut susa klu suda kena dua tiga kali.apa pun tq semua yg sudi baca.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau baru 5 minit tidur tu nampak lebih kepada sleep paralysis disebabkan waktu tidur yg x menentu. Lagipun biasa kena waktu siang kan? Sy pun dulu kena waktu siang sbb baru beberapa minit tidur dh kena. Masa kena tu memang badan agak penat dan waktu tidur sy terabur sikit. Then bila nak bangun memang tak boleh gerak badan. Mungkin awak mengalami sleep paralysis sahaja sebenarnya.

      Padam
  32. Bagaimana pula jika saya rasa selimut saya ditarik ketika tidur dan apabila saya cuba menarik selimut itu semula saya tidak dapat bergerak.First time kena tu fikir mimpi ja, jadi tak la kecoh sangat. Tapi kejadian tu berlaku berulang kali terutama sekali kalau lampu bilik tak dipasang , tu pun sleep paralyze juga ka , macam pelik ja tapi pasal kena himpit jin segala tu tak pula percaya sangat. Mohon jelaskan sebabnya ya .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bab yg rasa selimut kena tarik tu boleh jadi ada sedikit gangguan makhluk halus atau mungkin perasaan awak sahaja ketika mengalami sleep paralysis.

      Kalau tak tutup lampu sbb terlalu penat dan tertidur walaupun bukan awak punya waktu tidur, boleh jadi satu sbb sleep paralysis jugak tu. Kalau waktu tidur yg tak menentu ni sistem badan kita pun mungkin ada problem utk ikut apa yg minda kita nak kita buat.

      Padam
  33. saya ada sleep paralysis ni sejak sekolah rendah.hampir tiap kali tidur akan kena benda alah ni smpai takut nak tidur..
    tapi Alhmdllh now saya 29 & jarang kena dh. plg kerap pn sebulan sekali😑
    tapi yg x best nya setiap kali kena attack confirm tgok mcm2 spesies mahluk.
    masa sekolah bila sy bg tau kat org (family), org msti kata saya berhalusinasi so skrg if nampak apa2 saya diam je✌🏻️

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba set dalam minda bila kena tu terus fikir yg ni sleep paralysis dan cuba elakkan fikir benda2 berkaitan makhluk halus. Kalau dah start buat mcm ni still nampak bayangan makhluk halus, mungkin ada benarnya tu gangguan makhluk halus. Cuma lebih baik fikir tu adalah sleep paralysis supaya awak tak risau dan dpt ridur yg cukup

      Padam
  34. OK, kalau kadang2 aku percaya la yg ni mmg sleep paralysis. kalau hari2 kena ? sleep paralysis jugak ke ? huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hmmm kalau dah hari2 kena mungkin ada kaitan dengan makhluk halus. Unless kau tiap2 hari waktu tidur tak menentu, then mungkin tiap2 hari la kau kena sleep paralysis. Huhu...

      Padam
    2. Samalahh .. kalau boleh kerap sangat lh . . Satu malam tu sampai berlarut larut sampai kepagi . Dh kene sekali , still cuba tido lagi .then kena lagi sampai fade up then amik keputusan tk tido sampai pagii . Kadang bukan sebab takut . Tapi penadd .. macam brtarung punn adaa . . Bila lemahkan badan , tak paksa untuk bangun makin rasa di tekan tekan .

      Padam
  35. benda yang sama sebenarnya..keadaan zahir manusia mencari istilah saintis, tapi hakikat batin, memang gangguan jin.saya biasa kena, dan selalu tenang menghadapi benda ni..jika berlaku, waktu inilah masanya kita gunakan sesuatu amalan yang kita x pernah tinggal untuk buat, sebagai contoh, senjata saya untuk menghalau jin yang suka tindih ni dengan istghifar, sebab saya memang mengamalkannya setiap waktu ,setiap hari..mungkin orang lain amalan kuat yang dh jadi senjata padanya berbeza, ada yang senjatanya selawat, ada yang zikir La ila ha illAllah, ada yang suka amal surah,..so positif nya kat kejadian tindih ni, baru kita dapat kenal senjata diri kita yang kita dah tahu ada apadia..boleh digunakan sewaktu kita ada masalah2 lain jugak..so bila dh yakin kita Allah dah bagi satu senjata terbaik untuk kita, amalkanlah hingga akhir hayat kita..itulah pelindung kehidupan kita..Wallahua'alam..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Actually bro aku percaya kedua2nya. Ada yang memang sleep paralysis dan ada yang memang kena gangguan makhluk halus. Sebab aku memang pernah kena sleep paralysis dan aku tak rasa macam ada makhluk halus kacau aku pun...

      cuma sesetengah orang pulak tak rasa sleep paralysis, tapi rasa diganggu makhluk halus. Benda ni pun possible je berlaku.

      Betul la tu, ayat2 quran boleh jadi pelindung dalam hidup kita. Selain tu, kalau selalu rasa macam kena tindih tu boleh niat awal2 dalam hati kalau terkena dan terbangun tapi tak boleh gerak, niat la nak solat tahajud bila kena tu. Insyaallah Allah yg control semua makhluk.

      Padam
  36. saya kena tindih.. selepas bangun, saya tidak dapat bergarak satu badan pon.. badan rasa panas,kebas.lepastu saya nampak mahkluk halus sebelah saya.. dia pandang selama 1 minit.berat sangat nak cakap allah pada waktu itu.. mmg payah.slps 1 minit, saya berjaya sebut nama allah.. semakin lama.. semakin hilang.. itu pengalaman saya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Not so sure about this. Maybe just imagination anda je yg terlalu takut masa kena sleep paralysis tu menyebabkan nampak makhluk halus. Kalau tengah kena tu nak gerak dan sebut apa2 pun susah. Anyway thanks for sharing.

      Padam
  37. sy percaya kedua2nya skli, sleep paralysis n makhluk halus.. pengalaman sy, trjd pagi dlm kul10,setelah breakfast n trlelap sekjap, mgkin dlm sejam, masa kejadian mmg mimpi tapi dlm masa yg sama mata trbuka tapi seluruh anggota bdan tak mampu brgerak, hanya dlm hati tanpa brhenti baca ayat kursi serta beristighfar Subhanallah, dlm masa yg sama terasa sgt2 di blkg bdan ada sesuatu seakan2 mencakar2 kain atau bantal.. tapi Alhamdulillah setelah 2 3min dpt brgerak menjerit Subhanallah sekuat hati smpai dgar satu bilik, time tuh jgk tak putus2 baca ayat kursi..

    Ini hanyalah pengalaman sy..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yup. Saya pun percaya kedua2 nya. Cuma lebih baik berfikiran positif bila kena tu dan anggap ia sleep paralysis. So kurang la rasa takut nanti. Thanks for sharing your experience.

      Padam
  38. Saya juga pernah kene. Mungkin sleep paralysis. Saya hampir 5 kali kene. Tahun 2016, lebih kurang 4 kali dan 2017 sekali iaitu semalam. Masa tu, saya sedar tak sedar, ada ws masuk. Jadi saya nak balas ws tu. Lepas dah balas, saya nak tidur then kene. Saya fikir kene tindih, saya cuba lawan dan baca apa yang patut. Selalunya, kalau selepas sleep paralysis ni, ada berdebar atau jantung berdegup laju tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Uisshh siap dah kira berapa kali kena dengang tepat lagi. Haha..
      Biasa kalau baru2 tidur dan terbangun sekejap, lebih mudah nak kena sleep paralysis ni.
      Based on pengalaman saya, jantung takde la berdegup kencang sangat. Rasa lega tu memang ada la lepas jadi benda tu. Mungkin sebab saya ni cool orangnya. Haha lol..

      Padam
  39. asalam . saya nak tanya . semenjak bape minggu ni saya asyik terkena perkara yang sama . sehari 1-2 kali mesti terkena macam ni . tapi pagi ni sampai ke tengahari ni saya mengalami perkara yang sama tp dengan gangguan suara perempuan yang ketawakan saya . saya terasa tangan dan kaki saya dipegang dan di hempak . dan diketawakan , bole tak encik beri pendapat tentang apa yang pengalaman saya rasa ni .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waktu tidur konsisten ke tak? Kalau tak, maybe ni sleep paralysis.
      Kalau waktu tidur macam biasa, badan pun tak penat sgt maybe tu gangguan makhluk halus. Cuba bykkan baca ayat qursi dan lain2nya. Lebih elok kalau ada member yg memang boleh nampak makhluk halus minta confrimation dia.
      Kalau rasa dah teruk sgt gangguannya, jangan malas jumpa dgn ustaz/pengamal perubatan islam.

      Padam
  40. Saya ni memang dah lali dengan bend ni. And setiap kali jadi mesti halusinasi benda2 mistik. Tapi, satu persamaan setiap kali jadi bend ni ialah.. sebekum tidur tu macam saya tak sedia pun nak tidur. I mean, saya tak set dekat otak yang saya nak tidur. So, jadi camtu. And syaa ada baca kat wikipedia about sleep paralysis, it says memang ada berhalusinasi benda2 mistik. So, if ada korang yang rasa benda kacau. Mungkin tu adalah benda biasa.think positive and try ubah cara tidur. Saya dah tak larat kena benda ni sebab semuanya menakutkan sangat. Sya Amalkan ayat2 suci selalU. Thats why pelik if jadi benda camni. And now i know. Wallahu'alam.

    BalasPadam
  41. Dalam term logik sleep paralyse...lg pn bab2 jin ni mmng x boleh kita tgk....setengah orang tak boleh trima dek akal..tp al quran ada inform pasal kewujudan jin kn....xtau la sebab nya pasal apa...mungkin ada kaitan kot sleep paralyse ngn kena tindih ngn jin ni...wallahualam....sya bukak page ni pn sebab baru kena tindih tido (sleep paralyse)...

    BalasPadam
  42. Untuk saya...

    Saya pernah mengalami same,kadang2 sering kena bende gini. Saye tahu tentang sleep paralysis tetepi ape Yang saye experience agaknye anih dari sleep paralysis, sebab sleep paralysis Yang ape says tahu Satu badan tidal boleh bergerak kecuali jari-jemari Tangan Dan kaki. Untuk experience saye, saye experience Yang ade bende tekan Dade saye Dan badan saye Yang lain seperti biase, ade lagi gengaman di dua lengan saye, Yang ade pulak Satu hempap di perut Dan pernah sekale bile saya dalam army tido Di camp saye Di hempap Satu badan tapi Yang pelik Nye saya rase mcm ADA orang raba2 saya Dan ade pulak rasenye mcm kuku tajam pelan2 Di Jalan Satu badan. Persoalan Nye sekarang akah ini sleep paralysis?.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mak aii seramnye cite...ni kena jumpa ustad..bahaya betol..

      Padam
  43. saya pernah kena dekat asrama...masa tu tdo awal ..kwn sy lak tdo lambat..dlm pukul 2am camtu dye pi toilet..dye bukak je pintu bilik ..saya yg tgh tdo ni tersedar dan bole rasa byk angin dtg kat sy ..pastu sy sedar dah tak bole gerak...tu pon sleep paralysis ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kemungkinan besar sleep paralysis tu sbb mungkin badan belum cukup rehat dh terbangun, jadi badan kita belum ready utk bergerak aktif n tiba2 jadi kaku bila kita try nk gerakkan badan.

      Padam
  44. mula2 nk je anggap sleep paralyse..
    tp ble rs pergelangan tgn kene grab kuat..pastu ade rs cm kne cium kt tengkuk..rs bukan sleep paralyse dah..
    dan yg plg xleh blah ble nk sebut Allah tak boleh..dengan bunyi nafas yg kuat kat telinge..nk sebut Allah dlam hati pun berat..
    camne ye nk elakkan..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau macam ni keadan dia mungkin bukan sebab sleep paralysis. Yg ni mungkin gangguan makhluk halus.

      Cara elakkan sy tak pasti. Tapi boleh cuba amalkan ambil wudhu sebelum tidur, baca surah 3 qul dan kuatkan niat jika terbangun niatkan utk solat tahajud dan minta allah mudahkan dan jauhkan gangguan untuk beribadah. Insyaallah .

      Padam
  45. Menarik entri nie,, 😀😀.. benda niw kerap berlaku kat aku,, paling kurang 2-3x dalam sebulan.. waktu kena tu memang susah nak bangun,, siap selawat kurang 2 minit dah boleh tersedar. lpstu aku terus ke bilik air basuh kaki ambik srah yasin letak kat sebelah baru ok. aku perasan bila kite tgh penat letih bekerja tu kerap jadi susah nak terjaga wlupn dlm sedar.. tapi baru2 benda yg sama berlaku kat aku gak, susah nak bangun, bila tersedar je byk darah keluar dri mulut aku n pgi tu jgk ade kcing mati dpn umh aku. pada aku benda nie xnormal n pelik. mntak2 dijauhkn benda xbaik. papepon tq admin share

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang mula2 cerita kau pasal penat tu memang mungkin sleep paralysis. Tapi second story tu siap keluar darah dari mulut rasanya ada gangguan lain. Seram juga bacanya sampai kucing mati. Moga kita dilindungi Allah swt dari gangguan2 makhluk halus ni.

      Padam
  46. Saya pernah kena benda ni dari darjah lima lagi sekarang saya dah 17. Betapa lamanya saya kena hadap sleep paralyse ni. Kadang benda ni dah jadi rutin sebelum tidur. Memang tahu akan kena. Sampai satu tahap dah lali dengan benda ni. Kadang bila cerita dekat orang yang tak pernah kena ni karut katanya. Sedih juga. Sebelum tidur mesti akan ada perasaan takut dalam diri. Tuhan sahaja yang tahu. Memang tak pernah cukup tidur . Bila tidur balik selepas kena benda tu kena lagi. Sampai tahu tahap tanya pada sendiri salah apa aku? Nampak macam biasa. Dah bertahun saya alami. Dah macam cara saya buat. Doa saya baca sebelum tidur. Tetap sama. Tak tahu nak kata apa. Hm.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin boleh cuba tenangkan fikiran dan cuba dapatkan tidur yg cukup sentiasa. Ni je nasihat tak seberapa yg mampu saya beri. Moga dah tak alami lagi perkara ini.

      Padam
  47. Ni bkn stkt lumpuh.kene tekan senget² mulut..mmg setan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau dah kena tekan mulut tu mungkin bukan kategori sleep paralysis lagi. Nak tak nak still kena percaya ada makhluk halus yg mungkin ganggu kita seharian. Banyakkan berdoa..

      Padam
  48. Dlm mase sbln sy da kena 4kali benda niew..tp cara berlainan,sy bole dgr apabila benda dtg.. Yg pertama *benda betul2 atas kepala sy.kedua *benda tu tindih terus mmg nk gerak lngsung xbole.ketiga *betul2 benda tu ada sebelah sy,benda da tggu mcm nk tindih sy,tp sempat bce apew yg patut, terus benda tu ilang.keempat *sy mengalami yg sama tapi kali niew tangan benda tu tindih kt kepala sy.tngan ya pon da rase berat sgt..nk lps mmg susah.smkin sy nk lepaskn dri sy,smakin benda tu mata sy..
    Adakah niew dikata sleep paralyse.. Tlong bgy pendapat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang ni bukan sleep paralysis. Sleep paralysis biasanya tak nampak ada makhluk lain. Cuma badan memang stuck tak boleh gerak walaupun kita nak sangat gerak. Yg bro kena ni most likely gangguan makhluk halus.

      Padam
  49. Hurmmm x tau nk ckp.sy selalu terkena hingga takut nk tidur mlm.kadang sampi rasa x boleh nk bernafas.tp bila dpt gerakn sedikit tubuh bdan akan hilang bnda tu.baru2 ni bnfactu terlalu dekat dan terasa hembusan nafas dihujung telinga.seolah2 dia sedang mengerang marah..perasaan takut tu jd bertambah2.tp tu la mungkin ianya ilusi.tp aku kerap kna...😌😌😌 takut nk tido mlm....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh jadi ilusi atau boleh jadi gangguan makhluk halus. Tapi kalau sampai nampak kelibat sesuatu yang sangat obvious tu mahkluk halus lah, bukan kategori sleep paralysis lagi..

      Padam
  50. Hampir boleh di katakan setiap malam kena. Biasanya yang pelik walau tidur mengiring pn kena. Nampak kelibat nenek tua bongkok, nampak bayangan hitam seperti angin masuk ke telinga, Dan bila baca ayat Al quran, baru hilang. Kadang2 bila tangan tidur terjuntai di katil, sewaktu saya tidur, seperti di sentuh. Setiap kali nak tidur, mesti kena. X pasti kenapa. Rumah pn selalu dgr bunyi mcm benda jatuh atas bumbung. Takut sgt, bila nk tidur mlm. ������

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni memang gangguan makhluk halus sis. Banyakkan baca doa. Kalau boleh banyakkan solat sunat. Kalau terbangun malam tu cubalah kalau boleh niat nak bangun terus nak solat tahajjud. Minta doa pada Allah mudahkan urusan nak solat dan minta supaya dijauhkan dari sebarang gangguan. INsyallah kalau kita sungguh2 nak beribadah, Allah akan tolong permudahkan...

      Kalau tak boleh solat, banyakkan berdoa dijauhkan dari gangguan dan baca ayat2 quran yg dah dihafal.

      Padam
  51. When I think about things I’m grateful for, you are always on the list.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Awwwuucchh sweetnya. Boleh dapat free medicine tak?

      Padam
  52. Aku rasa, aku pon paralysis bukan kena tindih. Sebab Dulu time kerja shift pon kena, Pastu aku tak kerja sebab accident okay jer tak pernah rasa kenal tindih. Tapi bila aku dah start kerja lain lagi teruk Dari dulu lagi kerap² jadi yelah kerja 12 jam, Pastu tolak masa nak Otw balik lagi, Basuh baju kerja lagi, Mandi lagi, so masa Untuk rehat tu memang sikit Berbanding kerja. Lega jugak bila baca article nie. Aku Harap aku bukan kena tindih. Amin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau penat sgt tu memang sleep paralysis. Betul lah tu kau rasa macam tu. Kalau kena tindih dgn makhluk halus ni biasanya akan ada rasa2 sakit2 badan atau rasa kena kacau tu.

      Padam
  53. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  54. alahai saya dah 3 kali kena 😭 saya ditindih dan bahagian leher mcm kena tekan seolah olah nak cekik pun ada dan 2 kali nampak bayangan hitam di sebelah saya .. tadi baru je kena dan ibu jari kaki saya sahaja yang dapat gerak . ni paralysis ke ?

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...